top of page
  • Forfatterens bildeEventyrplassen vannførelag

2016 Island – Vannførelagets 20 års jubileum

Oppdatert: 30. des. 2021

1. september 2016 reiste 28 Vannførere til Island for å feire Vannførelaget sitt 20-års jubileum. En historisk tur der målet var å komme i nærkontakt med isen, både over , under og inni. Vi har tidligere vært på de største breene i Norge, vi har studert isen under VM på skøyter ved flere anledninger og vi har vært på Vikingskipet på Hamar. Vi har vært alltid vært over eller på isen, denne gangen skulle vi under isen, og Island og Langjökull var en super anledning for å lykkes med det.

Dag 1

Vi fløy fra Oslo 1. september 2016 og landet på Keflavik. Foran oss hadde vi 4 dager med ett tettpakket program. Vi ble hentet på flyplassen av Magnus som var vår sjåfør alle dagene på sagaøya. Turen gikk rett fra flyplassen sørøstover mot Vestmannaeyarer, en busstur på 19 mil og drøye 3timer.

Magnus var en utmerket sjåfør, men ikke så utmerket når det gjaldt å beregne tid noe som gjorde at vi ikke rakk den planlagte fergen til Vestmannaeyarer.

Tiden frem til neste fergeavgang ble brukt til å utforske nærområdet, blant annet Seljarlandsfoss som vi kunne utforske både foran og bak. En spektakulær opplevelse!

Vestmannaeyarer en liten vulkansk øygruppe som ligger utenfor sørkysten av Island. Bare den største av øyene, Heimaey, er bebodd. Øygruppen er en del av kommunen Vestmannaeyjabær, som har i overkant av 4 000 registrerte innbyggere.

I 1973 var det et dramatisk vulkanutbrudd på Heimaey som raserte omtrent en tredel av bysamfunnet på den islandske øya. 350 hus ble fullstendig knust og lagt under lava.

Fra 1998 til 2003 var øygruppen også hjem for Keiko, spekkhuggeren som var stjernen i filmen Slipp Willy Fri.

Vi kom oss omsider til Vestmannaeyarer og tilbrakte dagen med sightseeing med buss og bespisning på en lokal restaurant. Vestmannaeyar er en fantastisk øygruppe med en spesiell historie og vi kommer gjerne tilbake.

På ettermiddagen var det båt tilbake og buss tilbake til Reykjavik og innlosjering på hotell Leifur Eiriksson. Små rom med enkel standard, men veldig sentralt.

Dag 2

Aktiviteten denne dagen var "konfirmasjonsturen" til Langjökull, som er den nest største isbreen på Island, omtrent 950 km² stor. Den ligger på Islands høyland, vest for Hofsjökull og øst for Borgarfjörður. Langjökulls høyeste punkt er 1355 moh. og den ligger over to vulkaner.

Her finner du verdens lengste menneskeskapte istunnell, 1260 meter over havet.

Breen består av 200 millioner kubikkmeter is. Sist vinter falt det åtte meter snø på toppen.

Magnus var også i dag vår sjåfør og også i dag sprakk skjema. Heldigvis klarte vi å holde tilbake viselen vi hadde booket opp på breen.

På basen blir vi plassert i et unikt kjøretøy. Selskapet vi hadde booket hos, disponerer to ombygde Man missile utskytningstrucker. De tidligere militære kjøretøyene, som var en del av den kalde krigen, har selskapet overtatt fra NATO.

Nå inngår de i en annen kald aktivitet i og med at rakett-rampene er erstattet med buss-kupeer med plass til drøyt 30 is-turister om gangen. Doningene er utstyrt med åtte enorme 60-tommers hjul, med piggdekk selvsagt. Føreren kan justere trykket i hvert dekk fra førerhuset.

På 1260 meter over havet har oppfinnsomme sjeler krafset seg innover i isen. Inngangen er et stort stålrør, kjent fra underganger på norske riksveier. Utgravingen startet i mars 2014, og på drøyt to år har inngangen blitt flyttet omlag 30 meter fordi breen legger på seg hele tiden. Is-tunellen er 500 meter lang med flere oppholdsrom underveis, og over oss er isen 25 meter tykk.

I"katedralen" i isen, fornyet alle vannførerne Vannføreløftet under en gripende seremoni. Seremonien ble avsluttet ved at Presidenten kronet seg selv. Begrepet «brevandring» blir aldri det samme etter denne turen.

Etter noen timer i isen, gikk turen tilbake til Reykjavik. På veien stoppet for lunsj for siden å reise videre til Snorre Sturlason på Reykholt.

Reykholt er navnet på Snorre hovedgård på Vest-Island. Snorre ble drept her i 1241. Her fikk vi en grundig historieforelesning ved poetisk fører Lasse før vi reiste videre. Vi rakk også andre diverse naturopplevelser på veien tilbake.

På kvelden var det middag på Restaurant Bryggen Brugghus som ligger sentralt i Reykjavik. Stor stemning etter en opplevelsesrik dag med mange inntrykk.

Dag 3

Denne dagen var det frileik. Noen dro på fjelltur, andre spilte golf og noen tok det med ro i byen eller på hotellet.

Fotturen gikk til Esja, en vulkansk fjellkjede i overkant av 10 kilometer nordøst for Reykjavik. En super dag i fjellet, og fint å få beveget seg etter en lang dag i buss.

20-årsjubileumsmiddagen på kvelden ble igjen avholdt (som ved 10-årsjubileet) på Restaurant Reykjavik. Mange taler og høy stemning. En herlig kveld som ble avsluttet med polonese.

Dag 4

Hjemreise og pleie av kropp og sjel.

Dette var vår andre tur til Island. Island overrasker til stadighet og vi kommer gjerne igjen for å oppleve mer av denne fantastiske øya.

Du kan også lese mer om turen her. Medieomtale i Dagen fra turen.