top of page
  • Forfatterens bildeEventyrplassen vannførelag

2002 Jostedalsbreen 24-28. mai. Jomfruturen

Denne turen var Vannførelagets første bretur, og var starten på å gå alle de 4 største breen i Norge. Jostadalsbreen er den lengste og største på fastlandsnorge.

Turen Jostadalsbreen på langs går fra nord til sør, og er en av de store “klassikerne” i Norge. Turen er på ca. 60 km og er en spektakulær tur som byr på svært mange gode naturopplevelser. Opprinnelig er turen en 3 dagers tur, noe vi også planla. Det vil si 2 teltovernattinger på breen. Rent teknisk er ikke turen vanskelig, og spesielt hvis man er heldig med været. Og vi var heldig med været 90% av turen.

Dag1: Transportetappe

Vi kjørte til Gjerde i Jostedalen, og overnattet på senteret til Breførerlaget.

Dag 2: Opp på breen

Startet fra Fåbergstølen(500moh) i Jostedalen og gikk en ganske så drøy oppstigning til 1.teltplass ved punktet (1852) rett vest for Brenibba(2018moh).

Dag 3: Over breen

Vi gikk over Høgste Breakulen (1957moh) videre til Bings Gryte der vi hadde 2.teltplass.

Dag 4: Ned fra breen

Via Supphellenipa (1731) til Flatbrehytta(ca.1100). Derfra ned til Øygard i Fjærland. De siste 5-600 høydemetrene med skiene på sekken. Bankett på legendariske Mundal Hotel.

Alle hadde vi hver våre kriser underveis, heldigvis kom de ikke samtidig.